נוסטרול להפחתת כולסטרול בדם

כדוריםרמה גבוהה של כולסטרול ושומנים בדם היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי. פלח נכבד מהאוכלוסייה סובל מרמות בלתי תקינות של חומרים אלו בדם.

למעשה, לא מדובר במחלה עצמאית אלא בגורם סיכון למספר מחלות קשות המהוות את גורמי המוות המובילים בעולם – מחלות לב וכלי דם במוח. כלי הדם נסתמים בתהליך הדרגתי בעקבות שקיעה של שומן וכולסטרול בדפנות כלי הדם (תהליך המוכנה ארתרוסקלורזיס).

תרופות להפחתת רמות הכולסטרול וחסרונותיהן

בשל החשיבות הרבה בהפחתת רמות הכולסטרול והשומנים בדם במניעה של מחלות כלי דם, מאמץ ניכר מושקע באמצעים תרופתיים שיעזרו לאזן את מצב השומנים בדם.

התרופות המובילות המשמשות לטיפול בחולים הן תרופות מקבוצת הסטטינים. תרופות אלו הראו יעילות משמעותית בהפחתת רמות הכולסטרול הרע בדם. עם זאת, לסטטינים מספר תופעות לוואי, ובעיקר "מיופתיה" – נזק לשרירים שעלול לגורם לכאבים, עד כדי הרס חריף של שרירי שלד ("רבדומיוליזיס"). תרופות נוספות שבהן נעזרים להפחתת רמות הכולסטרול והשומנים הם ניאצין, פיברטים, ועוד.

תוספי תזונה המפחיתים את רמת הכולסטרול בדם

בגלל חסרונותיהן של התרופות שתוארו, בוצעו מספר מחקרים הנוגעים ליכולתם של תוספי תזונה לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול והשומנים בדם, ושיפור המצב המטובלי של החולים.

תוסף התזונה "נוסטרול" הוא אחד מתוספי המזון הניתנים לרכישה ללא מרשם, ומכילים חומרים בעלי פעילות מטבולית ביולוגית. החומרים הפעילים העיקריים הנמצאים בנוסטרול הם: חומצות שומן מסוג אומגה 3, קואנזים Q10, ופיטואסטרולים.

אומגה 3

חומצות שומן מסווגות לפי המבנה הכימי שלהן, הקשור למספר הקשרים הכימיים הרוויים בשרשרת של אטומי הפחמן המריכה את חומצות השומן.

חומצות שומן מיוחדות מכונת "אומגה –3" (N-3 polyunsaturated fatty acids n-3 PUFAs). חומצות שומן אלו מצויות בריכוז גבוה באופן טבעי בדגים שמקורם בים הצפוני, והן מצויות גם בתוסף התזונה נוסטרול, כמו גם בתוספי תזונה אחרים שניתן לרכוש ללא מרשם. מחקרים שונים הראו שלחומצות שומן אלו השפעה על רמת שומני הדם – טריגליצירדים.

נטילה של חומצות השומן במינונים של 3-4 גרם ליום מפחיתה את שיעור הטריגליצירידים, אך יכולה להגביר באוכלוסיות מסוימות את רמות הכולסטרול הרע – LDL. נטילה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 לא הראתה תופעות לוואי מסוכנות, ונחשבת בטוחה מבחינה רפואית. תופעת הלוואי העיקרית שדווחה היא הפרעה המטולוגית מעבדתית (הארכה בזמן הדימום) – שככל הנראה אין לה משמעות קלינית.

מינונים נמוכים יותר של אומגה 3 הוכחו גם כמפחיתים את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים (כמו התקפי לב) בחולים עם מחלות לב כרוניות.

קואנזים Q10

קו אנזים Q10, הידוע גם בשם "יוביקווינון" (Ubiquinone) הוא חומר "דמוי ויטמין", הנמצא באופן טבעי ברוב התאים בגופנו, בעיקר במיטוכונדריה, וקשור בתהליך יצירת האנרגיה התאית. מחקרים ביוכימיים הראו שתהליך היצירה של קו-אנזים Q10 חופף בחלקו לתהליך היצירה של כולסטרול בתא.

לכן, יצירה של קו-אנזים Q10 מעוכבת על ידי תרופות הפוגועת בייצור הכולסטרול, כדוגמת הסטטינים. לכן, יש רופאים הממליצים על נטילת תוסף זה יחד עם תרופות השפיעות על יצירת הכולסטרול בגוף. מספר דיווחים בספרות הרפואית הראו קשר אפשרי בין רמות נמוכות של קואנזים Q10 ובין תופעות הלוואי הנפוצה של הסטטינים – פגיעה בשריר (מיופתיה) אך קשר זה לא הוכח באופן סופי

פיטואסטרולים

פיטואסטרולים (phytosterols)  הם חומריים שמקורם צמחי, ודומים במבנה הכימי שלהם ובצורתם לכולסטרול. הדמיון הכימי בין חומרים אלו מאפשר להם להשפיע על קליטת הכולסטרול במעי הדק, ולמנוע את ספיגתו בגוף.

כמות הפיטואסטרולים בתזונה נמוכה למדי, וחסרת השפעה ממשית על משק הכולסטרול בגוף. עם זאת, מספר מחקרים הראו שצריכה של פיטואסטרולים ברמה מוגברת (למשל בתוספי תזונה) יכולה להפחית את רמות הכולסטרול הרע בדם.

עם זאת, עד כה טרם הוכח באופן חד משמעי שהפחתת רמות הכולסטרול בעקבות צריכת פיטואסטרולים היא בעלת משמעות קלינית, ויכולה להפחית את הסיכון למחלות כלי דם הנגרמות בעקבות רמת כולסטרול גבוהה בדם. לפיטסאטרולים אפקט משלים עם טיפול בתרופות מקבוצת הסטטינים, והם יכולים להגביר את האפקט מפחית הכולסטרול שנגרם על ידי שימוש בתרופות אלו.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: