מחקר מצא מידע מפתיע: אין קשר בין מחלות לב לכולסטרול גבוה

מדובר, ללא ספק, בקביעה מרעישה מאד בתחום הרפואה, המתבסס מזה שנים ארוכות על כך שכולסטרול מזיק לבריאות ובעיקר מהווה אחת הסיבות העיקריות למחלות לב.

מחקר מצא מידע מפתי: אין קשר בין מחלות לב לכולסטרול גבוה

מחקר ישראלי חדש ומהפכני

במחקר שנערך לאחרונה, שאותו ניהלו פרופסור בליצר ופרופסור מורטון ליבוביץ', נבחן הקשר בין רמות גבוהות של

כולסטרול למחלות לב. נכון להיום, ממליצים הקרדיולוגים בארצות הברית על ממדים של פחות ממאה, בכל הקשור לכולסטרול הרע, ל – LDL. באירופה, לעומת זאת, שואפים שהמדד לא יעלה על 70 ואצלנו בארץ, לפחות מכך.

במחקר, שאותו ביצעו השניים, נבחנו נתוניהם של 50,000 חולי לב ומה קרה לכל אחד מהם לאחר שהמשיכו ליטול תרופות להורדת כולסטרול (סטטינים), וגם לאחר שהגיעו לערך של 100. התוצאות במחקר היו מפתיעות, וליתר דיוק – דרמטיות במיוחד!

תרופות להורדת כולסטרול – עד כמה תורמות למניעת מחלות לב?

ארבע התרופות להורדת כולסטרול – סימוביל, אזטרול, ליפיטור וסימווסטטין נחשבות כיום לתרופות הפופולאריות ביותר, תרופות המומלצות בכל העולם לסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול. תרופות אלו נצרכות בכמויות גבוהות, וגם בישראל, ומכניסות מיליארדי דולרים בכל שנה לחברות, המייצרות אותן. בעשרים השנים האחרונות עלה השימוש בתרופות אלו בארץ ובשנתיים האחרונות במיוחד.

ומה גילה המחקר? הנה דוגמא. אחד הנבדקים במחקר, אריה, נהג ליטול את אחת התרופות להורדת כולסטרול במשך למעלה משני עשורים. ובכל זאת, העורקים שלו נסתמו מחדש, מה שחייב אותו לעבור ניתוח מעקפים. אם כן, נשאלת השאלה, האם אכן תרופות אלו יכולות למנוע מחלות לב? האם יש קשר בין כולסטרול גבוה למחלות לב שונות? סביר להניח, ולפחות לפי המחקר שבוצע, שהתשובה היא לא.

חברות התרופות מפרסמות, ולאורך השנים, לא מעט ממצאי מחקרים שונים הפוסקים שתרופות להורדת כולסטרול מצילות חיים. גורמות להפחתה של 54 אחוזים במספר התקפי הלב. בנוסף, טוענים הרופאים, המתבססים על כך, כי מעל ל – 50 אחוזים מבני ה – 40 ומעלה יצטרכו ליטול אותן כדי להקטין את הסיכוי ללקות במחלות לב שונות ולהגיע לערכי המטרה, כלומר – לערכים הנורמליים, כפי שנקבעו, לכולסטרול הרע. למעשה, מתייחסים לתרופות אלו כ"פניצילין" של המחצית השנייה של המאה ה – 20. הייתכן הדבר?

הממצאים המפתיעים

ערכי הכולסטרול הרע הנחשבים לנורמאליים נקבעים על ידי כל מדינה. ניתן לראות שנכון להיום בכל מדינה המצב הוא אחר, כלומר, בכל מדינה הערך הנורמלי הוא שונה. קביעת היעד, איזה ערכים נחשבים לטובים ואילו לפחות טובים, משמעותית בכל הקשור לקביעת הטיפול בבני האדם. הן כלכלית והן רפואית.

מסיבה זו ישנה חשיבות רבה מאד לנתוני המחקר, כפי שפורסמו לאחרונה, בכל הקשור למידת השפעתם של ערכי הכולסטרול הרע על הסיכוי לחלות במחלות לב. התיאוריה גורסת שככל שרמות הכולסטרול יורדות, תהיה ירידה במספר אירועי הלב. בפועל, המצב הוא אחר.

כשמדובר בירידה מ – 130 בערכי הכולסטרול הרע ל – 100, אכן נלוות לכך ירידה משמעותית בתחלואה הלבבית. אולם, כשהערכים מגיעים ל – 100 ומטה ניתן לראות שירידה זו נעצרת ולא מושפעת כלל מרמות הכולסטרול. המשמעות לכך היא מהפכנית – הורדת הכולסטרול הרע מתחת ל – 100 כפי שמומלץ הן באירופה והן בישראל היא חסרת כל אפקטיביות בהישנות של צנתורים, התקפי לב ואירועי לב.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: