דור חדש של תרופות להורדת כולסטרול

דור חדש של תרופות להורדת כולסטרולאנשים רבים בגילאי ארבעים ומעלה לוקחים סטטינים להורדת כולסטרול, למרות שרמות גבוהות של כולסטרול אינן צריכות להיות מטופלות תמיד בתרופות אלו. סטטינים כרוכים בתופעות לוואי רבות ועלולים גם להוביל לבעיות כגון מחלות לב. הם מפחיתים את הסקוואלין, אשר עלול להגביר את הסיכון לחוסר תפקוד המערכת החיסונית.

אישור דור חדש של תרופות להורדת כולסטרול

ביולי 2015 קיבלו שתי תרופות חדשות, פראלואנט (Praluent) ורפאטה (Repatha) אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), ומהנציבות האירופאית (EC) לשימוש במטופלים הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול.

תרופות אלו הן סוג חדש של תרופות הנקראות מעכבי PCSK9, המגבירות את יכולת הכבד לספוג ולהסיר ליפו פרוטאין בצפיפות נמוכה, שהוא הכולסטרול "הרע" מהדם, באמצעות השבתת הפונקציה של PCSK9 לדכא את השפעות הכולסטרול הרע על הכבד. עם גילוי תרופות אלו, המגזין 'טיים' פרסם את יתרונותיהן לטיפול בכולסטרול מוגבר.

זוהי שיטת טיפול תרופתי חדשה קלסית, כשהמגמה הולכת וגוברת להעניק את הטיפול לכל אדם הסובל מרמות גבוהות של כולסטרול.

טיפול חדש לכולסטרול

התרופה רפאטה אושרה לטיפול בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית וחולים עם צורה נדירה של המחלה. בנוסף, היא אושרה לחולים במחלות לב וכלי דם, כולל התקף לב או שבץ, הזקוקים להורדת הכולסטרול.

היקף אישור התרופה זהה לאישור שניתן לתרופה פראלואנט, שאושרה לטיפול בחולי מחלות לב וכלי דם. תרופה זו ניתנת אחת לשבועיים בזריקה במינונים של 75 או 150 מיליגרם. רפאטה ניתנת כזריקת 140 מיליגרם אחת לשבועיים או כזריקה חודשית במינון של 420 מיליגרם.

החידוש בתרופות

תרופות אלו חזקות יותר מתרופות הסטטינים המסורתיות להורדת כולסטרול. חברות התרופות מנהלות ניסויי תוצאות קרדיווסקולריות על מנת לקבוע אם הורדה משמעותית יותר של רמות הכולסטרול הרע יוביל להפחתת התקפי לב, שבץ ומוות.

התרופות החדשות פועלות באמצעות דיכוי הגנים להאטת ייצור קולטני כולסטרול על הכבד. שתי התרופות החדשות מאפשרות ליותר קולטנים חופשיים לצאת ולפעול כמו ספוגים לספיגת הכולסטרול הרע ולהפחית את הרמות שלהם בדם.

יעילות משופרת

מחקרים שנערכו עד כה מצאו ששתי התרופות סייעו בהורדת רמות כולסטרול בדם בשיעור של למעלה משישים אחוזים מכפי שניתן להשיג באמצעות סטטינים. התרופות נושאות תוויות המעידות על השימוש באנשים עם היסטוריה משפחתית חזקה של מצבי כולסטרול גבוהים, או בקרב אנשים שניסו סטטינים ולא השיגו שיפור.

מעכבי PCSK9 התגלו בקרב קבוצת אנשים בעלי מוטציות גנטיות עם רמות כולסטרול נמוכות ביותר. מדעים חקרו אוכלוסייה נדירה זו ומצאו שלא היו להם כל תופעות בריאותיות שליליות מהמוטציה, מלבד ההשפעה החיובית על השומנים. הם ניסו את השימוש בתרופות החדשות על מנת לחקור שיטות לשכפל את המצב עם התרופות.

תרופות חדשות להורדת רמות כולסטרול מהוות ברכה לטיפול במחלות לב, שנחשבות עדיין לרוצח המוביל מדי שנה. שמירה על רמות כולסטרול נמוכות, בנוסף לתזונה בריאה ופעילות גופנית לשמירת המשקל, חיוניות להורדת הסיכון לאירועי לב.

אולי יעניין אותך גם:

רמות גבוהות של כולסטרול עלולות להחמיר את דרגת הקורונה, חוקרים מצאו

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: