שימוש בתרופות להורדת כולסטרול

שימוש בתרופות להורדת כולסטרול - כולסטרולרמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם (טריגליצרידים) נחשבים לגורם סיכון גבוה ומסוכן לפיתוח מחלות קשות וכרוניות, כגון: מחלות לב, אוטם שריר הלב (התקף לב), טרשת עורקים, עודף משקל, סוכרת, סרטן וכדומה.

בכדי לגלות באם האדם סובל מרמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם, עליו לבצע בדיקת דם פשוטה. ערכי הכולסטרול והשומנים המומלצים הם:

  • רמות הכולסטרול הטוב (High Density Lipoprotein) צריך להיות באזור ה-40 מ"ג.
  • רמות הכולסטרול הרע (Low Density Lipoprotein) צריכים  להיות פחות מ-100 מ"ג.
  • רמות כולסטרול כללי: כ- 200 מ"ג .
  • רמות השומנים (הטריגליצרידים) בדם פחות מ-150 מ"ג/דצ"ל.

כאשר נמצא כי האדם סובל מרמות גבוהות מהנורמה של כולסטרול ושומנים בדם, הוא נמצא בקבוצת סיכון גבוה לפתח מחלות כרוניות, קשות ושתוצאותיהן עלולות להיגמר במוות ולכן יהיה עליו לשנות את הרגלי התזונה שלו ולעבור לתזונה דלת שומנים וכולסטרול, לבצע פעילות גופנית באופן קבוע, להימנע מעישון ומצריכת משקאות אלכוהוליים ובמקרים רבים יהיה עליו לקחת באופן קבוע תרופות מיוחדות, אשר מיועדות להפחתת רמות הכולסטרול והשומנים בדם.

תרופות אלו ניתנות אך ורק על ידי הרופא המטפל, באמצעות מרשם רפואי, כיוון שקיימות לא מעט תרופות להורדת רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם ולא כל תרופה מתאימה לכל אדם, יהיה צורך להיות תחת מעקב רפואי צמוד ולבצע באופן קבוע בדיקות דם.

כמו כן, באם האדם סובל ממחלות כרוניות או אקוטיות נוספות, יהיה צורך להתאים לו במיוחד את התרופות המתאימות לא בכדי למנוע אינטראקציה בין תרופתית אשר עלולה לסכן את חייו.

התרופות השכיחות והנפוצות כיום לטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם כוללות:

  • סטטינים או HMG-CoA reductase inhibitors. כיום, תרופות אלו נחשבות לשכיחות והמועילות ביותר בשל מנגנון הפעולה הייחודי שלהם אשר פועל על עיכוב אנזים HMG-CoA reductase. אנזים זה חשוב בסינתזה של כולסטרול ובעצם עיכוב פעולתו ניתן להפחית את רמות הכולסטרול הגבוהות בדם ובעיקר עיכוב היווצרות הכולסטרול ה"רע" (LDL). הסטטינים עוזרים מאוד גם בהפחתת הצטברות רובד פלאק טרשתי בדפנות כלי הדם ובהפחתת רמות גבוהות של שומנים בדם. לאחרונה המליצו ארגוני בריאות על נטילת סטטינים גם במקרים שבהם ילדים סובלים מבעיות כולסטרול, כבר בגיל צעיר.
    אדם הנוטל תרופה זו עלול להרגיש תופעות לוואי כגון: בחילות, גזים, שלשולים, עליה באנזימי הכבד, פריחה על עור הגוף, צהבת, נדודי שינה וכאבי ראש.
  • קושרי חומצות מרה (הנקראות sequestrants או resins), תרופות אלו מסייעות גם כן, בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם, על ידי מנגנון הפעולה הייחודי שלהם אשר עובד באמצעות קשירה מכוונת של חומצות המרה. כאשר תרופה זו קושרת את חומצות המרה, הגוף מתחיל בייצור נוסף של חומצות מרה אשר תורמות בפירוק רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים.
    אדם הלוקח תרופה זו עלול לסבול מתופעות לוואי כגון: הפרעה בספיגת ויטמינים, הפרעה בספיגת תרופות והפרעות שונות במערכת העיכול. כמו כן, נמצא כי התרופה יעילה אף יותר,  כאשר משלבים אותה עם תרופות אחרות ממשפחת הסטטינים.
  • אזטרול הינה תרופה נוספת אשר מסייעת בעיכוב ספיגת הכולסטרול במעי הדק. התרופה תורמת להפחתה ברמות גבוהות של כולסטרול בדם עד כ-20%.
    אדם אשר לוקח תרופה זו עלול לסבול מתופעות לוואי כגון:  דלקת לבלב, כאבי גב, דלקת בחלל הלוע, צהבת, עייפות, נזק לשרירים (מיופתיה), סינוסיטיס, דלקת באף, כאבי פרקים, שתן כהה, כאבי בטן, שלשולים, טרומבוציטופניה (מחסור בטסיות דם). בנוסף, נמצא כי התרופה עוזרת יותר כאשר היא נלקחת בשילוב עם תרופות נוספות ממשפחת הסטטינים.

מלבד סוגי התרופות השונים, כיום נמצאות בפיתוח תרופות מנקות עורקים, אשר יוכלו בעתיד לנקות את העורקים מפלאק מצטבר ולמנוע למעשה מחלות לב לפני שהן מתרחשות.

ראו גם:

חוקרים בדקו אם קיים קשר בין סוכר לבין רמות כולסטרול בדם? התוצאות מפתיעות

כולסטרול גבוה וסרטן השד

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: