הקשר בין גלולות למניעת הריון וכולסטרול

גלולות למניעת הריון וכולסטרול - כולסטרולבשנות ה-30 פרצה לעולם תגלית מדעית חדשה ומדהימה, אשר שינתה את פניי העולם ועזרה לבחורות צעירות ולזוגות רבים למנוע כניסה להריון בלתי רצויה. הגלולה למניעת הריון, עברה מחקרים רבים ומרובים משנות ה-30 ועד היום, אשר עזרו לפתח ולייעל אותה, בכדי שתעזור במניעת הריון עד כמעט במאה אחוזים.

הגלולות למניעת הריון נחשבות כיום לאחד מאמצעי המניעה השכיחים, נפוצים והמבוקשים ביותר. מילוני נשים מרוצות ברחבי העולם משתמשות בגלולות למניעת הריון בכל יום.

מהן גלולות למניעת הריון?

גלולות למניעת הריון נוצרו בכדי לעזור לנשים ולזוגות ברחבי העולם למנוע כניסה להריון לא רצוי. הגלולות מכילות הורמוני מין נשיים סינתטיים, כגון: פרוגסטרון ואסטרוגן, אשר פועלים על המוח ומונעים הפרשה של LH ו-FSH (גונדוטרופינים) ועל ידי כך רירית הרחם אינה מסוגלת לקלוט את הביצית המופרשת בכל חודש מהשחלות ובכך נמנע ביוץ והריון.

בנוסף לתפקיד במניעת כניסה להריון, נערות ובחורות צעירות, משתמשות בגלולות בכדי להסדיר את המחזור החודשי, לטיפול באקנה, שיעור יתר ובכל מיני בעיות הורמונאליות.
הגלולות נלקחות 21 ימים ברציפות ובשבעה ימים של ההפסקה, תקבל בחורה את המחזור החודשי. קיימות גלולות מיוחדות גם לנשים מניקות.

הגלולות יעילות בכ-99%, אם נוטלים אותן באופן רציף. במקרים בהם שכחה האישה לקחת גלולה, מומלץ להשתמש באמצעי מניעה נוסף (כגון: קונדומים, דיאפרגמה וכדומה). כמו כן, במקרים של שלשול או הקאות, ייתכן ותהיה פגיעה בספיגת הגלולה וביעילותה ולכן במקרים כאלו גם כן מומלץ להשתמש באמצעי מניעה נוספים.

מהם הסיכונים ותופעות הלוואי מגלולות למניעת הריון?

למרות השכיחות, היעילות והצלחתן של הגלולות למניעת הריון במניעת הריון, הן עלולות לגרום לתופעות לוואי אקוטיות ולסיבוכים כרונים קשים. למרות שבמחקרים שנעשו לא נמצא כי הגלולות פוגעות בפוריות האישה, רופאים רבים אינם ממליצים על שימוש לאורך שנים רבות בגלולות ובנוסף מומלץ לנשים הנוטלות גלולות שנים רבות, לעשות הפסקות של מספר חודשים.

נמצא כי שימוש לטווח ארוך בגלולות עלול לגרום ולהוות גורם סיכון להתפתחות כל מיני סוגי סרטן בעתיד, תחושת נפיחות, ירידה ואף אובדן בחשק המיני, עלייה במשקל, רגישות בחזה, שיעור יתר ועוד.

מרבית תופעות הלוואי נעלמות לאחר מספר חודשים או שניתן למצוא גלולות המכילות מינוני הורמונים נמוכים יותר ובכך ניתן למנוע את חלק מהתופעות. אך נמצא כי בשימוש לטווח ארוך בגלולות בנשים מעשנות, מעל גיל 30 ונשים אשר טסות הרבה, ישנו סיכון לפתח קרישות יתר בדם, יובש בנרתיק ועלייה ברמות הכולסטרול בדם.

הקשר בין גלולות לכולסטרול?

רמות גבוהות של כולסטרול בדם עלולות להיות תורשתיות או נרכשות (בשל תזונה לקויה ועשירה במאכלים עתירי שומנים וכולסטרול, חוסר פעילות גופנית, מחלות כרוניות ושימוש בתרופות מסוימות, כגון: גלולות למניעת הריון).

בשנים האחרונות, נמצא קשר ישר בין נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון לבין עלייה ברמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) בדם.

הרמות המומלצות של כולסטרול בדם כוללות:

ערכי  הכולסטרול הטוב (HDL) בדם צריכים להיות באזור ה-40 מ"ג.
ערכי הכולסטרול הרע (LDL) צריכים להיות 100 מ"ג עד 130 מ"ג .

למרות כל היתרונות של גלולות למניעת הריון, ישנם לא מעט חסרונות שעלולים לפגוע בבריאות האישה בעתיד. רמות גבוהות של כולסטרול בדם עלולות עם הזמן להתפתח למחלת טרשת עורקים, אשר מהווה סיכון להתפתחות מחלות לב, התקף לב, שבץ מוחי, סוכרת וכדומה.

אישה הנוטלת גלולות באופן קבוע צריכה בכל מספר חודשים לבצע בדיקות דם מקיפות, בכדי לבדוק את רמות הכולסטרול והשומנים בדם ובנוסף, מומלץ לאישה לאכול תפריט תזונתי דל כולסטרול ושומן ולבצע פעילות גופנית באופן קבוע.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: