כולסטרול בזמן הריון

ההריון הוא תקופה שבה הגוף עובר שינויים רבים, חלקם בולטים לעין וחלקם מורגשים רק לאישה, שחווה תקופה מטלטלת מבחינה פיזית ונפשית.כולסטרול בהריון - כולסטרול

יחד עם השינויים ההורמונליים, גם הרגלי התזונה משתנים. מצד אחד הרעב גובר, מצד שני שלל דיאטנים, רופאים, מטפלים וקרובים יודעים בדיוק מה צריך ומה לא צריך לאכול- בהחלט מצב לא פשוט.

כולסטרול- מקורותיו ותפקידו

כולסטרול מיוצר ברובו בכבד אך מגיע בחלקו גם ממזונות שאנו אוכלים, במיוחד מזונות מהחי – בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב.
כולסטרול הוא מרכיב בעל חשיבות ביצירת הורמונים וויטמינים, ביצירת מיצי המרה, בבניית קרומי התאים ועוד. יש לו תפקיד עיקרי בהתפתחות העובר ובמיוחד מוחו. לכן גם בהריון כולסטרול הוא מרכיב משמעותי עבור האם והעובר ואסור לצמצם את צריכתו באופן לא מבוקר.

מבחינת תזונה, כולסטרול קשור באופן ישיר בצריכת שומנים, כאשר שומן רווי או שומן טראנס מביאים לעליה ברמות הכולסטרול בעוד צריכת שומן בלתי- רווי מביאה לירידה ברמות הכולסטרול. חשוב לציין שלא ניתן לצרוך רק שומן בלתי- רווי, כיוון שכל מאכל שומני מכיל גם כמות מסוימת של שומן רווי. אך באופן כללי כדאי להפחית בצריכת שומן רווי ושומן טראנס שנמצאים בעיקר במאכלי בשר ודגים שמנים, בחלב שמן, בחטיפים, בג'אנק פוד, במתוקים, במאפים ועוד.

עליה בכולסטרול בזמן הריון

השינויים ההורמונליים החלים בזמן הריון מביאים פעמים רבות לעליה ברמות הכולסטרול. חשוב לזכור גם שהכולסטרול הוא חומר עיקרי בבניית תאים, פעילות שבה הגוף עסוק במשך תשעת החודשים הללו.

עליה של עד פי 2.5 מרמת הכולסטרול הרגילה היא עליה נורמלית, ולרוב רמות אלו מתאזנות באופן טבעי כמה חודשים לאחר ההריון. בשלב הזה כדאי לבצע בדיקות דם– לאחר צום של 12 שעות- ולוודא שהרמות חזרו לתקנן.

רמה גבוהה של כולסטרול היא מסוכנת ללב ולכלי הדם רק אם היא נמשכת מספר שנים. עליה זמנית במשך ההריון אינה מסוכנת, אם לאחר ההריון חלה חזרה לרמות הכולסטרול הרגילות.
יותר מכך, מחקר אמריקני מצא כי רמות כולסטרול נמוכות מדי עלולות להגביר את הסיכון ללידת פגים יותר מרמות גבוהות של כולסטרול.

דיאטה להורדת כולסטרול

למרות זאת, גם בזמן הריון, אם רמות הכולסטרול הן גבוהות במיוחד כדאי להתאים דיאטה דלת כולסטרול מתאימה, במיוחד כאשר משקל הגוף של האישה ההרה הוא נמוך.

כדאי להתייעץ עם מומחים לתזונה כדי להתאים את הדיאטה באופן אישי, והם יוכלו להמליץ גם על תוספי תזונה (לדוגמא אומגה 3 או אומגה 6) במידת הצורך.

באופן כללי כדאי לזכור כי הכולסטרול מגיע מצריכת מאכלים מהחי, כגון: בשר, דגים, ביצים וחלב. כל המאכלים הללו, או תחליפיהם, הם חיוניים לגוף, אך כדאי להקפיד שאחוז השומן בהם לא יהיה גבוה.

באופן ספציפי, מומלץ להרבות באכילת דגים לא שמנים, שקדים, זרעי פשתן, קטניות, כוסמת ואגוזי מלך- המסייעים לספיגת השומנים ולהפחתת רמת הכולסטרול.
לעומת זאת כדאי להפחית בצריכת בשרים ודגים שמנים, מוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה, מתוקים וכו'.

פרט לדיאטה, מומלץ לכולן אבל במיוחד למי שסובלת מרמות גבוהות של כולסטרול, להרבות בפעילות גופנית. פעילות שמתאפשרת בזמן ההריון, למשל הליכה, יוגה להריון, פילאטיס וכו', חשובה לזרימה תקינה של הדם ולהפחתת רמת הכולסטרול.

לסיכום, חשוב להיות מודעים לעלייה ברמת הכולסטרול הצפויה בזמן ההריון ולא להילחץ מכך. זהו הליך טבעי ואף חשוב עבור התפתחות התינוק. כדאי להיות במעקב ואם העלייה גבוהה במיוחד רצוי להתאים דיאטה להפחתת צריכת השומן הרווי ושומן הטראנס. פרט לכך, הכולסטרול צפוי לחזור לתקנו תוך כמה חודשים ואין סיבה לדאגה.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: