כולסטרול אולטרה-רע

 על אף שמו הרע של הכולסטרול, בבסיסו הוא מולקולה שומנית החיונית לגוף, גם אם זה בכמות מוגבלת בלבד. הכולסטרול לא נישא בדם בצורה חופשית, אלא בצורות שונות של קשרים לחלבונים, סוכרים ומולקולות עזר נוספות, שהופכות אותו למסיסות בדם. מכלול מולקולות זה נקרא ליפופרוטאין (Lipoprotein).

סוגי הכולסטרול השונים

שלושת סוגי הכולסטרול הנפוצים ביותר:

  • HDL – high desity lipoprotein
  • LDL – low desity lipoprotein
  • VLDL – very low desity lipoprotein

הסוג הראשון ידוע גם כ"כולסטרול הטוב", הנוטל כולסטרול מהרקמות אל הכבד. אולם שני הסוגים האחרונים מעבירים כולסטרול לרקמות, ומכונים בפי כול "הכולסטרול הרע". כמות מוגברת שלהם בדם גוררת הצטברות של כולסטרול בדפנות העורקים. תהליך הצטברות הכולסטרול, שמתערבב עם תאי דלקת וחומרים נוספים, גורם לטרשת עורקים – תהליך שיכול להסתיים בחסימה חלקית או מלאה של עורק קורונרי (המוליך דם אל הלב) או עורק המוביל דם למוח. מצב זה יגרור התקף לב או שבץ, ויסכן את חיי האדם בצורה חריפה.

אם כן, יש למעקב ולשמירה על רמות תקינות של כולסטרול רע בגוף חשיבות עליונה במניעת מחלות אלו, שמהוות את גורם התמותה מספר אחד בעולם המערבי. הצטברות הכולסטרול יכולה להוביל להצרתו של עורק או לחסימתו, בעקבות חתיכות קרועות מהרובד הטרשתי, שנסחפות בזרם הדם עד לעורק צר יותר.

קיימות כיום מספר תרופות יעילות ביותר להורדת רמות הכולסטרול בגוף, והן תרופות מקבוצת הסטטינים (statinis). גם לדיאטה דלת כולסטרול מקום משמעותי בטיפול נכון והולם בחולים.

גילויים אחרונים במחקר כולסטרול

 

בנוסף לשלושת סוגי הכולסטרול שתוארו, קיימים בגוף צורות נוספות של נשיאת כולסטרול, שתפקידם המלא ומקומם טרם הובררו במלואם. לאחרונה נתגלתה במחקר חשוב, שפורסם בכתב העת  "Diabetes" (סוכרת), צורה נוספת של כולסטרול, שייתכן ויש לו חשיבות גדולה במשק השומנים בגוף, כולסטרול אולטרה-רע.

כולסטרול זה, שנקרא MGmin-LDL, הוא תת-סוג של כולסטרול מסוג LDL. עם זאת, המבנה הכימי של המולקולות המלוות שונה במעט, ולכן גם תכונותיו שונות מעט. מבנה שונה של הסוכרים גורם לכולסטרול להיות דביק יותר, דבר שמביא להיצמדותו לדפנות העורקים ביתר קלות. אי לכך, כמויות גדולות של כולסטרול זה בגוף מעלות את הסיכון לטרשת עורקים.

כמו כן, התגלה שכולסטרול מסוג MGmin-LDL נמצא ונפוץ בייחוד אצל חולי סוכרת מסוג 2, שנמצאים בסיכון גבוה לפיתוח טרשת עורקים. נראה שצורה זו של כולסטרול נוצרת כאשר יש רמות גבוהות מאוד של סוכר בדם (כפי שקורה לעתים תכופות במחלת הסוכרת). רמתו של כולסטרול זה אצל חולי סוכרת גבוהה פי שניים עד פי חמש מאשר אצל אדם שלא סובל מסוכרת.

כולסטרול אולטרה-רע, מסוג MGmin-LDL, קטן יותר וצפוף יותר מאשר הכולסטרול הרגיל. תצפית זו תואמת לידוע לנו, שדרגת הסכנה בכולסטרול עולה עם הירידה בגודל הליפופרוטאין והעלייה בצפיפותו.

תרופה נפוצה הניתנת לטיפול בסוכרת, מטפורמין, נמצאה במחקר כמועילה גם להפחתה ברמות הכולסטרול האולטרה-רע, וייתכן שזה אחד ההסברים ליעילותה של התרופה במניעת מחלות לב וכלי דם. אפשר לקוות שמחקר עתידי מקיף יעזור לזהות חולים הסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול זה, לטפל בהם טיפול אגרסיבי ויעיל יותר, או למנוע את הצטברותו של הכולסטרול ופגיעתו בכלי הדם.

מחקר נוסף בתחום מצא כי ההליך הביולוגי בגופנו בשם אוטופגיה יכול לסייע בסילוק הכולסטרול הרע, ובניקוי העורקים החסומים.

אולי יעניין אותך גם:

האם בירה שחורה מומלצת לסובלים מכולסטרול גבוה?

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: