חילופי מזון שמסייעים בהורדת הכולסטרול

חילופי מזון שמסייעים בהורדת הכולסטרולסביר להניח שאתם יודעים כבר שהמזון שאנחנו אוכלים משפיע במידה רבה על בריאות הגוף שלנו. מעבר לעובדה המובנת מאליה שהמזון מגדיר את משקל הגוף שלנו, הרי שתפריט שאינו מאוזן או שאינו בריא עלול להביא למחלות שונות וכן לשיבוש מדדי הגוף השונים.

אחת מ"תופעות הלוואי" האפשריות של כך היא עודף כולסטרול, שיכול להיגרם גם עקב גורמים שאינם קשורים למה שאנחנו מכניסים לפה שלנו: גנטיקה, למשל.

במאמר הבא, נציג בפניכם כיצד ניתן לקחת את הקשר הזה – בין המזון לבין רמות הכולסטרול בגוף – מספר צעדים קדימה. זאת באמצעות ביצוע המרות שונות בתפריט, שמוציאות את כל מה שחשוב להוציא ומכניסות לתוכו רכיבים שהשפעה שלהם על הגוף היא חיונית.

מטרות העל: איזון רמות הכולסטרול

חשוב להדגיש כצעד ראשון שלא כל הכולסטרול הנמצא בגוף שלנו הוא אכן רע כפי שחלק מהאנשים סבורים – לא סתם נעשית כיום אבחנה בין כולסטרול "טוב" (HDL) לבין כולסטרול "רע" (LDL). המטרה היא להביא להפחתת הכולסטרול הרע ולהעלאת הכולסטרול הטוב, אם כי מצב של עודף כולסטרול נחשב לרוב ללא בריא בכל מקרה.

הסיבה היא שהעודף עלול לגרום לכך שמשקעים של חומר שומני נוצרי בדם, עלולים לחסום את המעבר שלו ובכך לגרום לבעיות דוגמת טרשת עורקים, מחלות לב או התקפי לב.

אחת ממטרות העל בשינוי התפריט התזונתי היא הוצאה של ה"אויבים" הגדולים של הכולסטרול – בעיקר שומן רווי או שומן טראנס – והחלפה שלו בסיבים תזונתיים ובמאכלים עמוסים יתרונות כמו פירות וירקות. כבר מהאבחנה הזו אפשר ללמוד על חלק מהחילופים היעילים ביותר שניתן לבצע בתפריט התזונתי בלי שנרגיש יותר מדי פגיעה בטעם או בתחושת השובע.

בשר, עוגיות ומה שביניהם

עוגיות אמנם נחשבות לפינוק "מושחת", אבל אליה וקוץ בה: רבות מהעוגיות התעשייתיות שתוכלו לרכוש כיום כוללות שומן רווי בכמויות גדולות. אם מוציאים אותן מהתמונה ומכניסים במקום זאת עוגיות המבוססות על אגוזים קלויים, מקבלים מאכל בריא פי כמה עבור הגוף שלנו.

השומן נמצא בכמויות מסחריות גם בבשר, שאמנם כולל רכיבים בריאותיים חשובים אבל גם מספר סכנות בצריכה מוגברת (וזאת בלי להתייחס לשיקולים מוסריים אלה או אחרים שמניעים חלק מהאנשים). מי שרוצה להוציא את הבשר מתפריט התזונה שלו יוכל לקבל תחליף הולם בדמותן של הקטניות, בהן יש שומן (בכמויות קטנות) וסיבים תזונתיים בכמות גדולה פי כמה. תחליף הולם נוסף הוא טופו, שמקטין את הסיכון לעודף כולסטרול ולמחלות הקשורות מכך, כמו גם כולל נוגדי חמצון שיכולים למנוע מחלות כרוניות דוגמת סרטן.

הסלטים שאנחנו אוכלים הם בריאים במהותם, מכיוון שהם מבוססים על פירות, ירקות ותוספות אפשריות כמו אגוזים. הבעיה היא שחלק מהרטבים בהם נהוג לתבל סלטים אינם בריאים, בלשון המעטה. כאן, התחליף יכול להימצא בארון של כל משפחה ישראלית: שמן זית, אשר בגרסה האיכותית שלו כולל המון רכיבים חיוניים עבור הגוף.

למרות שעל קופסאות דגני הבוקר שאנחנו רוכשים מופיעים הרבה מאד יתרונות תזונתיים, בחלק מהמקרים בצדק, ברמה הכללית אפשר לטעון שדגמי הבוקר התעשייתיים הם הכל חוץ מבריאים – וזה נוגע גם לרמות הכולסטרול.

ניתן לעבור לדגני בוקר המוכנים בבית מרכיבים הידועים בהשפעה החיובית שלהם, להתבסס על דייסות המכילות שיבולת שועל ולהוסיף פירות להמתקת הארוחה. אפרופו מתוק, את שוקולד החלב העשיר בסוכר ושעלול להעלות את הכולסטרול רצוי להמיר בשוקולד מריר.

לבסוף, אי אפשר שלא להתייחס לאלכוהול. למרות ששתייה מוגברת של אלכוהול אינה מוצלחת בכל מקרה, כן מומלץ לשתות מדי פעם כמה לגימות של יין אדום. הוא ידוע כנוגד חמצון ומקטין את רמת הכולסטרול הרע בגוף.

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: