פיצוחים וכולסטרול

בריאותאחת לזמן מה אתם מוצאים את עצמכם נתקלים בידיעה שמפריכה ומשנה לחלוטין את כל מה שחשבתם שאתם יודעים על נושא מסוים. מחקר אמריקני חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הנודע Lancet מצא כי אכילה של שקדים במהלך הדיאטה יכולה לסייע בתהליך הירידה במשקל ואף להוריד את רמת הכולסטרול בדם.

תוצאות המחקר נשמעות מפתיעות שכן כולנו יודעים כי לאגוזים בכלל ולשקדים בפרט יש ערך קלורי גבוה. כל דיאטנית ממוצעת תגיד לכם לצמצם כמה שניתן את כמות האגוזים שאתם אוכלים, והנה, מתברר כי אפילו טובי המומחים יכולים לטעות.

מהו כולסטרול?

כולסטרול היא אחת מהמולקולות השומניות שקיימות בגופנו. יחידת הכולסטרול בנויה ממעטפת של חלבונים שבתוכה ארוזים חלקיקי הכולסטרול.

הכולסטרול חיוני לצורך תפקוד וקיום של הגוף הבריא. הוא מרכיב חשוב בקרומי התאים ומהווה בסיס ליצירה של הורמוני המין וההורמונים הסטרואידים.

את הכולסטרול נהוג לחלק ל-2 קבוצות עיקריות: כולסטרול ה-LDL המכונה גם כולסטרול רע, וכולסטרול HDL שהוא הכולסטרול הטוב.

הכולסטרול הרע מכונה כך מכיוון שיש לו תכונה שגורמת לו להידבק לדפנות של עורקים ובכך לגרום למחלה "טרשת עורקים". זהו מצב מסכן שכן הוא יכול להוביל לחסימה מלאה של כלי הדם ועל ידי כך לגרום להתקף לב. הכולסטרול הטוב פועל בצורה הפוכה ותפקידו הוא לנקות את דפנות העורקים מהכולסטרול הרע שהצטבר עליהם.

השאיפה היא להשיג רמה גבוהה של HDL בדם ורמה נמוכה של כולסטרול מסוג LDL בדם.

המחקר החדש וממצאיו

כאמור, חוקרים אמריקאים פרסמו לאחרונה במגזין Lancet מאמר בו הם מתארים מחקר שביצעו שהצליח להוכיח כי בשונה ממה שנהוג לחשוב, אכילה של שקדים בזמן דיאטה דווקא תורמת לירידה במשקל ואף מפחיתה בצורה משמעותית את רמת הכולסטרול בדמם של מי שאוכל שקדים.

לצורך המחקר, גייסו החוקרים 123 אמריקאים שסובלים מהשמנת יתר אך מצבם הבריאותי הכללי הוא תקין.

המשתתפים במחקר היו צריכים למלא אחר הוראות של דיאטה קפדנית למשך תקופה של שנה וחצי. הנשים שהשתתפו במחקר קיבלו תפריט שהכיל בין 1200 ל-1500 קלוריות ביום, ואילו הגברים שהשתתפו במחקר הורשו לאכול רק 1500 עד 1800 קלוריות ביום.

את משתתפי המחקר חילקו באופן אקראי לשתי קבוצות כאשר קבוצה אחת קיבלה מידי יום, בנוסף לתפריט שלה, 2 שקיות שבקילו 28 גרם של שקדים כל אחת.

הקבוצה השנייה הונחתה שלא לאכול אגוזים בכלל במהלך הדיאטה. הערך הקלורי של השקדים שהוספו היה כ-350 קלוריות.

חצי שנה לאחר המחקר נשקלו המשתתפים בו. התברר כי הירידה הממוצעת במשקל של הקבוצה שאכלה שקדים הייתה 8 ק"ג ואילו של הקבוצה שלא אכלה אגוזים הייתה 6 ק"ג. מדובר על פער מובהק מבחינה סטטיסטית לטובת אוכלי השקדים.

החוקרים ניסו לשער מדוע לשקדים הייתה השפעה כזו על ירידה במשקל. החוקרים התבססו על מידע ממחקרים קודמים שהראו כי שקדים מורידים את גורמי הסיכון למחלות לב, ביניהם רמה גבוהה של כולסטרול.

החוקרים בדקו גם את רמת הכולסטרול בדמם של הנבדקים וגילו כי בקבוצת אוכלי השקדים נצפתה ירידה של 8.7 מ"ג/דצ"ל כולסטרול לאחר חצי שנה, ואילו בקבוצה שלא אכלה שקדים הירידה הייתה של 0.1 מ"ג/דצ"ל בלבד.

בשנה וחצי שלאחר הדיאטה, רמת הכולסטרול עלתה בקרב משתתפי שתי הקבוצות אולם העלייה בקבוצת אוכלי השקדים הייתה נמוכה יותר.

השקדים והאגוזים באופן כללי מכילים שומנים בלתי רוויים שהם "שומנים טובים" המסייעים במניעת שקיעה של כולסטרול על דפנות העורקים ובכך מקטינים את הסיכוי לאירועי לב.

המסקנה הסופית מהמחקר היא שאכילה מבוקרת של שקדים יכולה לסייע לכם להפחית במשקל אם אתם בדיאטה וכן יכולה לעזור להוריד את רמת הכולסטרול בדם.

ראו גם:

בישול ללא שומן רווי

Picture of טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: