זכויות חולי לב

מקרים של התקפי לב משפיעים על האנשים מבחינות בריאותיות, מבחינות נפשיות ומבחינות כלכליות. התחום הכלכלי הוא בעל משמעות כבדה מאוד כאשר מדובר באדם שנמצא לאחר התקף לב, או באדם אשר חולה באחת ממחלות הלב. לאחר אירוע של התקף לב, החולה נאלץ להישאר בביתו למשך שבועות ספורים, כך שבתקופה זו הוא יוצא ממעגל העבודה.

פרט לעזיבת מקום העבודה, הוא זקוק לטיפולים רפואיים יקרים, לתקופה מסוימת של החלמה ושל שיקום ויש מקרים בהם הוא נזקק גם לשירותי עזר וסיוע, המצריכים הוצאות גדולות של כספים, דבר אשר מכביד מאוד על הכיס.

מרבית האנשים הלוקים במחלות לב אינם מודעים לכל הזכויות המגיעות להם. להלן רשימת הזכויות עבור חולי הלב, הניתנים להם מתוקף חוק הבריאות וביטוחי הבריאות.

קביעת אחוזי נכות והטבות

המוסד לביטוח לאומי בודק את חולי הלב ואת האנשים שעברו התקפי לב בוועדה רפואית מיוחדת, שבה ישנם קריטריונים ברורים, אשר קובעים אם מגיעים לאנשים אלה אחוזי נכות רפואית והאם היא תהיה נכות זמנית או לצמיתות.

רובן של ההטבות הכספיות להן זכאים בעלי מחלות לב ניתנות בהתאם לתוקף קביעת אחוזי הנכות הזמנית או הנכות הקבועה. ההטבה העיקרית היא תשלום של מענק חד פעמי הניתן על ידי ביטוח לאומי, או קצבת נכות כללית.

הטבות נוספות יכולות להיות השתתפות בתשלומי שכר דירה, קבלת הנחה בתשלומי ארנונה, הנחה עבור קבלת שירותי טלפון, הנחה בתשלום אגרות חינוך, הנחה במס רכישה בעת קניית נכס, פטור מתשלום אגרת רישוי, הנחות בנסיעה בתחבורה הציבורית, השתתפות בתכנית של שיקום מקצועי וכדומה.

הטבה נוספת לה זכאים בעלי מחלות לב היא פטור ממס הכנסה, אך רק לחולים שעומדים בתנאים האלה:

  • חולי לב בעלי 100% נכות, זכאים לקבל באופן אוטומטי פטור רפואי ממס.
  • חולי לב בעלי 90% נכות, צריכים להגיש בקשה לשם פטור רפואי ממס.

במקרים בהם האדם בעל מחלת לב עבר אירוע רפואי כדוגמת התקף לב, הוא זכאי להגיש בקשה לוועדה הרפואית של מס הכנסה, אשר תחליט ותקבע אם לתת לו פטור זמני או פטור לצמיתות. למידע נוסף – זכויות לאחר התקף לב.

מימון תקופת המחלה

משרד הבריאות קבע כי כל אדם שעבר אירוע לב, זכאי לשהות חמישה ימים בבית מלון או בבית הבראה, כאשר ישנה השתתפות עצמית של 180 שקלים עבור כל יום, ואת כל שאר הסכום מממן סל הבריאות.

בתי ההבראה או בתי המלון האלה יכללו השגחה רפואית צמודה, הדרכות והרצאות בנושא מחלות לב ושמירה על הבריאות. ישנה אפשרות של שהייה ממושכת יותר עם השתתפות עצמית נמוכה יותר, כאשר את כל שאר ההוצאות מממנים ביטוחי הבריאות המשלימים וקופות החולים.

תכניות שיקום

תכניות השיקום כוללות פעילות ספורטיבית שנועדה במיוחד עבור אנשים בעלי מחלות לב, תחת השגחה רפואית יחד עם הדרכות, סדנאות והרצאות בנושאי בריאות לצורך מניעה של מחלות לב חוזרות. ברוב המקרים הפעילות מתקיימת פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע במשך מספר חודשים.

סל הבריאות מממן פעילות במסגרת תכניות שיקום במשך ארבעה חודשים, בעוד שקופות החולים והביטוחים המשלימים מממנים אותן לתקופה של עד תשעה חודשים עם השתתפות עצמית  הנעה בין 85 שקלים ל- 140 שקלים בחודש.

שירותי רפואה וציוד רפואי

אנשים בעלי מחלות לב זכאים לקבל השתתפות מלאה או חלקית ברכישת מנוי למשדר קרדיולוגי של חברות רפואיות כמו שחל ונ.ט.ל.י. כמו כן הם זכאים לקבל הנחות כאשר הם רוכשים מכשירים מיוחדים עבור מדידת לחץ וסוכר (באישור של רופא).

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: