פענוח בדיקת כולסטרול

כולסטרול הינו מרכיב חיוני לתפקוד של תאי הגוף. מדובר בחומר שומני בעל מבנה כימי מיוחד, המאפשר לו להיות אבן בניין חשובה של דופן התא, וכן בסיס לייצור הורמונים חיוניים שונים בגוף כגון אסטרוגן, פרוגסטרון, טסטוסטרון, ויטמין D, קורטיזול ועוד. הגוף מקבל כולסטרול בעיקר מהתזונה והן מייצור עצמי בכבד ובמעי.

קיימות מחלות תורשתיות כגון היפרכולסטרולמיה משפחתית, בהן קיים פגם גנטי הגורם לחוסר ספיגה של הכולסטרול ברקמות והצטברותו העודפת בדם.

סיבות לבדיקת כולסטרול

למרות חיוניות הכולסטרול לתאי הגוף, לעודף כולסטרול בדם השלכות מזיקות על כלי הדם, זאת בשל הצטברותו בדופן כלי הדם ועידוד שלהם להתפתחות תהליך הנקרא טרשת עורקים (אתרוסקלרוזיס), על ידי עיבוי הדופן ופגיעה בזרימת הדם התקינה.

טרשת עורקים הינה תהליך מתקדם, הידוע כגורם הראשוני לפגיעה משמעותית באיברים חיוניים כמו הלב והמוח, עד להיווצרות קריש דם שיכול לגרום לאירוע לבבי או מוחי, בנפרד ובשילוב עם גורמי סיכון אחרים כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, גיל מבוגר ועוד. לפיכך, חשוב לעקוב אחר רמת הכולסטרול ומרכיביו השונים בדם, זאת על ידי ביצוע בדיקות דם שגרתיות לרמות הכולסטרול.

מה בודקים בבדיקת דם לכולסטרול?

בבדיקת דם פשוטה ניתן לבדוק את רמת הכולסטרול הכללית- total cholesterol. ערך תקין הינו מתחת ל-200 מ"ג/ד"ל. ערך גבוה במידה גבולית מוגדר בין 200-250 מ"ג/ד"ל. ערך גבוה במידה ניכרת מוגדר כמעל 250 מ"ג/ד"ל.

ערך נוסף הנמדד בדם הוא רמת הכולסטרול הרע LDL- cholesterol (ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה- low density lipoprotein). הליפופרוטאין הינו מרכיב שומני, הנושא את הכולסטרול בזרם הדם ואשר הוכח כמצטבר בכלי הדם, גורם לדלקת מקומית בדופן כלי הדם ומהווה טריגר ישיר להיווצרות טרשת עורקים. רמה תקינה של LDL הינה פחות מ-100מ"ג/ד"ל אצל כלל האוכלוסיה, ופחות מ-70מ"ג/ד"ל אצל אנשים בעלי סיכון גבוה, כגון חולי סוכרת, אי ספיקת כליות וחולי לב.

רמה של 100-130מ"ג/ד"ל אינה מוגדרת כרמה גבוהה, אולם נחשבת כרמה לא מיטבית. רמה של 130-160 מ"ג/ד"ל נחשבת רמה גבולית. רמה של מעל 160 מ"ג/ד"ל מוגדרת כרמה מוגברת והיא אינה תקינה. רמה של מעל 190 מ"ג/ד"ל מוגדרת כמוגברת מאד ומהווה התוויה להתחלת טיפול תרופתי להורדת הכולסטרול באנשים ללא גורמי סיכון נוספים.

בבדיקות דם פשוטות ניתן למדוד אף את ערך הכולסטרול הטוב– HDL cholesterol (ליפופרוטאין בעל צפיפות גבוהה- high density lipoprotein). מדובר בליפופרוטאין מיוחד, הגורם לנשיאתו בדם של הכולסטרול בחזרה מהתאים אל הכבד, שם מתבצע פירוקו.

לפיכך ככל שרמתו בדם גבוהה יותר, כך השפעת הכולסטרול המזיקה נמוכה יותר. ערך תקין של HDL הינו מעל 40מ"ג/ד"ל. ערך של מעל 60מ"ג/ד"ל נמצא במחקרים כמוריד סיכון לטרשת עורקים ולמחלת לב ולפיכך נחשב מועדף. פעילות גופנית מוכחת כמעלה את ה- HDL cholesterol, זאת בנוסף להשפעותיה החיוביות האחרות.

כיצד מבוצעת בדיקת כולסטרול?

בדיקת כולסטרול בדם מבוצעת על ידי לקיחת דגימת דם פשוטה. יש לשמור על צום מלא של 12 שעות, ללא אכילה ועם שתיית מים בלבד לפני הבדיקה, לצורך קבלת תוצאות מדויקות (אכילה לפני הבדיקה יכולה לגרום לתוצאות מוגברות לא נכונות). ניתן ליטול תרופות קבועות בבוקר הבדיקה ואין על כך השפעה על תוצאותיה. תוצאות הבדיקה מפוענחות תוך זמן קצר יחסית במרבית המעבדות והן לרוב מתקבלות תוך מספר שעות- יומיים.

כל כמה זמן יש לבצע את הבדיקה?

על אנשים בריאים לבצע בדיקה שגרתית לכולסטרול בערך פעם בשנה. אנשים אשר נוטלים תרופות שעשויות להגביר את רמת הכולסטרול, או לחליפין תרופות לטיפול בכולסטרול גבוה, מבצעים את המעקב לעתים תכופות יותר- פעם בחודשיים.

ראו גם:

תת אבחון של היפרכולסטרולמיה משפחתית

הנחיות חדשות לבדיקת כולסטרול לפני 40

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: