מד לחץ דם

מד לחץ דם - פורטל כולסטרוללחץ דם הנו נושא מדובר רבות ונחשב לאחד מהמדדים החשובים לבריאות תקינה. יתר לחץ דם, שהוא מצב של לחץ דם גבוה מהרגיל, זכה לא מכבר לכינוי "הרוצח השקט", וזאת בשל העובדה כי יתר לחץ דם מהווה פגיעה משמעותית לבריאות האדם ואף מוביל למוות. מצד שני, לחץ דם נמוך המנורמה גורם גם הוא לבעיות בריאותיות ותפקודיות ומתבטא לרוב בתחושת עייפות כרונית, כאבי ראש, סחרחורת, בחילות ואובדן הכרה.

מסיבות אלו, מדידת לחץ דם באופן קבוע הנה חשובה לשמירה על בריאות תקינה ולאבחון מוקדם של בעיות לחץ דם. מדידת לחץ הדם נעשית באמצעות מכשיר הנקרא מד לחץ דם, אשר מציג למודד את הטווחים של לחץ הדם בזמן המדוייק של המדידה.

מהו לחץ דם?

לחץ דם הוא הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם על ידי זרימת הדם בגופנו. כאשר מדובר על לחץ דם נהוג להתייחס ללחץ דם עורקי (זאת אומרת, שמופעל על העורקים), אלא אם נאמר אחרת. קימיים שני מדדים ללחץ דם, הקובעים את הטווח בו נמצא האדם:

לחץ סיסטולי –  הוא הלחץ המופעל על העורקים בעת התכווצות הלב, שהוא בעצם לחץ השיא.
לחץ דיאסטולי – הוא הלחץ המופעל על העורקים בעת הרפיית הלב, שהוא הלחץ הנמוך ביותר שמופעל על העורקים.

אצל אדם בוגר, טווחי הנורמה של לחץ הדם נחשבים ל-120/80, זאת אומרת 120 לחץ סיסטולי ו-80 לחץ דיאסטולי.

מדוע חשוב למדוד לחץ דם על בסיס קבוע?

ערכי לחץ הדם הינם דינמיים ומשתנים לאורך השנים ואף לאורך שגרת יומנו. מדידת לחץ הדם, במנוחה, על בסיס קבוע, מאפשרת לבצע מעקב ולבסס את הערכים האופיינים לאדם.

כאמור, יתר לחץ דם, או לחץ דם נמוך מהנורמה עלול להוביל לבעיות בריאותיות ואף למוות. לכן מעקב אחר לחץ הדם ומודעות לערכים האופיינים לנו מסייעת לאבחן ולטפל בבעיות לחץ דם בטרם הם יוצרות בעיה רצינית ואיום על בריאותנו.

בדיקת לחץ דם

מדידת לחץ דם בעזרת מכשיר לחץ דם צריכה להעשות במצב מנוחה ועל בסיס קבוע. עבור אנשים רבים הגעה תכופה לקופת החולים או לרופא המטפל, על מנת לבצע מדידת לחץ דם היא לעיתים מעמסה ומונעת מהם לבצע את הבדיקה בתדירות הדרושה.

בנוסף, אצל אנשים רבים קיימת תופעה הנקראת "תסמונת החלוק הלבן", בעקבותיה לחץ הדם עולה בסמוך לביצוע הבדיקה אצל הרופא. דבר אשר יוצר שיקוף לא נכון ולא מדוייק של הנתונים. מערכת הרפואה אומנם לוקחת את האפשרות הזו בחשבון, אולם אין ספק שהדבר יותר אי נוחות רבה.

השימוש במד לחץ דם ביתי

מד לחץ דם ביתי, מיועד לאפשר לאנשים למדוד את ערכי לחץ הדם שלהם בנוחות ביתם, בתדירות הנדרשת ובסביבה נטולת לחצים מיותרים.  לא מומלץ לאנשים עם עודף משקל ובעלי מחלות לב.

קיימים שני סוגים עיקריים של מדי לחץ דם המתאימים לשימוש ביתי, כאשר המשותף להם הוא שרוול המולבש בדרך כלל על זרוע של הנבדק ומנופח, על מנת ליצור חסימת עורק זמנית, לאחר מכן משוחרר האוויר מהשרוול והמדידה נעשית בעת התחדשות זרימת הדם באזור.

מד לחץ דם מסורתי – מורכב ממכשיר בעל שרוול המתלבש על הזרוע, אליו מחוברת צינורית עם משאבה בקצה, אשר בעזרתה מנפחים את השרוול עד ליצירת חסימת עורקים ואז משחררים את האוויר. בעת התחדשות זרימת הדם, יש להאזין לעורק בעזרת סטטוסקופ – הפעימה הראשונה שנשמעת עם התחדשות זרימת הדם מסמלת את נקודת הלחץ הסיסטולי, הרגע בו לא נשמעת פעימת לב מהווה את נקודת הלחץ הדיאסטולי.

מד לחץ דם אלקטרוני מאפשר ביצוע בדיקה פשוטה ומהירה יותר, אופן השימוש בו דומה ללחץ הדם המסורתי, אולם במקום להאזין לעורק עם סטטוסקופ, מצוייד המד במכשיר אלקטרוני קטן המבצע את המדידה ומציג את הערכים על צד המכשיר.

אתר העיקר הבריאות מציע מגוון מוצרים : מד לחץ דם דיגיטלי

טל מרום מטפלת בכולסטרול
טל מרום מטפלת בכולסטרול

טל מרום, מנהלת ומיידת המרכז לטיפול בכולסטרול. טל מגיעה עם ניסיון עשיר בתחום ומיד לאחר סיום הלימודים באקדמיה הקדישה את זמנה לעזור למטופלים להגיע להצלחות ותוצאות משנות חיים

אז מה היה לנו בכתבה: